Prospektet
Prospektet fremlægger visionen for det nye Museum Give, der får nye udstillinger og en ny stærk formidlingsprofil samt nye møde- og publikumsfaciliteter, så flere hvert år vil besøge museet og få indsigt i hedens kulturarv.
Vi fremlægger prospektet som et samlet forslag til, hvordan Museum Give i de kommende år kan danne rammen om menneskers møde med den fælles historie. Vi håber også, at vi kan engagere jer i at være med til at realisere vores drøm om et stærkt museum med tematikken ’På kanten’.
Livet på heden – ‘På kanten’
Give og Vejle Vesteregn gennemskæres af Hærvejen og ligger på kanten mellem de fede jorde øst for Hærvejen og de magre sandede hedejorde
vest for Hærvejen.
‘På kanten’ handler om den geografiske og kulturlige dobbelthed i livet på landet – på heden før hedeopdyrkningen, hvor hedebonden
levede vest for højderyggen med udnyttelsen af de muligheder heden gav, og landbrugeren på de fede jorde mod øst.
Vejle Vesteregn ligger ’på kanten’ mellem det østdanske Jylland, der allerede fra sidste del af 1700-tallet begyndte at blive orienteret i forhold
til København som Danmarks centrum, mens det jyske Jylland frem til – og lige efter – krigen 1864 stadig orientererede sig mod Altona
og Hamborg, der langt tilbage i tid havde været hele Jyllands handels og innovationscentrum. Dertil kom de muligheder som Vestkysten og
Nordsøen gav for udveksling af varer, tanker og ideer.
Historien handler ikke om stormænd og konger men om de mennesker, der gennem historien har formået at skaffe sig et udkomme ved landbruget
på heden, ved hedeopdyrkningen, ved dyrkningen af kartoflen som er blevet kaldt hedens guld, ved handel og håndværk på heden, senere industri.
Da jernbanen kom til i 1894 bidrog den til at binde Vejle Vesteregn sammen med det østlige Danmark. Samtidig var det geografisk midtjyske
område stadig en del af det vestlige og sydlige Jylland. Vejle Vesteregn ligger ’på kanten’ og dog som et knudepunkt for de mennesker, der levede
i de forskellige dele af det midtjyske.
Det visuelle udtryk
Den 1. januar 2023 fik museet sit nyt navn, Museum Give. Samtidigt dermed trådte museets nye visuelle identitet i kraft med en ny hjemmeside og nyt logo.
Principperne for museets nye visuelle identitet knytter sig nært til museets virke som kulturhistorisk institution. Den valgte design- og billedstil gør det muligt at bruge historiske billeder, hvor der samtidig bevares et nutidigt og relevant udtryk og farverne er valgt med inspiration fra museets genstandssamling.