MuseumGive 3

Rundvisninger

Vi tilbyder rundvisninger for både skoler og dagtilbud  i vores permanente udstillinger.

Et skolebesøg kan for eksempel indeholde en rundvisning med fokus på landliv og børneliv for over 100 år siden eller en tur i landsbyskolestuen.

 

Udfyld formularen og vi vender tilbage snarest.

 

Vi ser frem til at høre fra jer.

Priser

1 times forløb med guide: 900kr.
Dertil kan tilkøbes en ekstra ½ time med guide: 200 kr.

Prisen er for en gruppe, som er max 30 deltagere.

Info

Alle forløbene tilpasses aldersgruppen.

Det er muligt at spise madpakker på museet og efterfølgende anbefaler vi en tur på skovlegepladsen eller i museumsskoven.

Beskrivelser af forløbene ses nederst på siden.

 

Har du spørgsmål kan vi også kontaktes på booking@museumgive.dk.

Book et undervisningsforløb

    Vælg undervisningsforløb* Vælg 1 eller 2

    Varighed*
    1 time (et forløb) 900kr.1,5 time (2 forløb á 45 min.) 1100kr.

    Ønskede dag* NB. Museet tilbyder skolerundvisninger tirsdag-fredag

    Ønskede starttidspunkt*

    Skole/institution*

    Klassetrin/alder*

    Antal elever/børn* NB. En gruppe er max 30 børn. Ved flere børn deles gruppen og afregnes derefter.

    Antal lærer/voksne*

    Navn på kontaktperson* Angiv for- og efternavn

    E-mailadresse til kontaktperson* Vi sender svar til denne e-mailadresse.

    Telefonnummer*

    EAN-nummer

    Tilføj information om deltagere eller kommentarer

    Bookningen er først gældende når du har modtaget en endelig bekræftelse fra museet*

    Kontrolspørgsmål*

    Børneliv på heden i 1800tallet

    Forløbet handler om hvordan det var at være barn på den jyske hede omkring 1900tallet.  En formidler tager eleverne med ind på hedegården, hvor de skal opleve hvordan det var at bo og arbejde på en hedegård for over 100år siden.

    Forløbet tager fat i emner, som eleverne kender fra deres egen hverdag, med et fokus på det levede liv, sociale forhold og ulighederne på landet i starten af 1900-tallet.

    På gården introduceres eleverne for livet på landet, de hører om hvordan familien boede, sov, spiste og arbejdede sammen. Der var tale om et arbejdsfællesskab, hvor alle havde en rolle og et ansvar.

    Eleverne får mulighed for at gå på opdagelse på gården, se og røre forskellige genstande, høre om deres funktioner og brug.

    MuseumGive 2 1
    Landsbyskolen

    Besøg den gamle landsbyskole

    I skolestuen indgår eleverne i et rollespil der indledes udenfor døren til skolen, hvor eleverne stiller sig op på rad og række.

    Eleverne møder landsbylæreren fra den gamle skole – det er kæft, trit og retning, salmesang og udenadslære. Skolestuen er indrettet som en ægte gammel landsbyskole, hvor eleverne sidder ved de gamle skolepulte, skriver med griffel og prøver på egen krop, hvordan det var at gå i skole i gamle dage.

    Efter besøget kan vi anbefale en tur i museumsskoven med den store nye skovlegeplads. Her kan eleverne hygge sig inden turen går tilbage på skolen.

    Binæring og husflid

    Forløbet handler om livet på heden. Hvad levede man af, når jorden ikke egnede sig til landbrugsdrift? Hvad er husflid og binæring? Og hvorfor var det så vigtig en del af dagliglivet helt op i 1900tallet?

    Husflid handler gerne om at fremstille eller reparere nødvendige redskaber, tøj o.lig. i en selvforsynende husholdning, og binæring var betegnelsen for aktiviteter, der gjorde det muligt for heden beboerne at tjene lidt ekstra til dagen og vejen.
    Man så det meget på heden, hvor man nogen gange ligefrem betragtede binæringsvejene som mulige hovednæringsveje.

    Kendte binæringsveje er: pottekonerne, tørvegraverne, børstebinderne og hosebinderne.

    Forløbet tager udgangspunkt i genstande, taktilitet og nysgerrighed. Eleverne bliver introduceret for emnet på en indlevende måde, der lægger op til refleksion og samtale.

    17776 29